Gå till sidans huvudinnehåll
Projektsymbol

Mer om elfordon

Laddare vi redan har
En elbil kan få större delen av laddbehovet täckt när den laddas hemma under natten, men för att räckvidden ska vara tillräcklig så måste även laddstationer byggas på allmänna platser, arbetsplatser och av fastighetsbolag. En laddstation för att ladda elbilen hemma kostar bara ett par tusenlappar.

Längre resor
Ett sammanhängande system av snabbladdare (infrastruktur) behövs för att kunna serva resenärer som åker på längre resor och inte kan ladda hemma eller på arbetsplatsen.

Tre typer av eldrivna fordon

  • Rena elbilar som drivs med batteri och elmotor
  • Laddhybrider som har både elmotor och batteri, men också stöds av en förbränningsmotor.
  • Hybridbilar vars batteri laddas upp av bilens förbränningsmotor och rörelser, men som inte går att ladda med sladd.

Tre varianter att ladda batterierna

  • Normalladdning hemma i eluttaget, som tar åtta till tolv timmar för fulladdning
  • Semisnabb laddare i laddstolpe, som tar en till tre timmar för fulladdning
  • Snabbladdarstationer, som tar 20-30 minuter till 80 procents laddning

Kostnad
Att köra en elbil kostar ett par kronor per mil, fyra eller fem gånger lägre bränslekostnad än en fossildriven bil. Dessutom är servicen billigare och driftskostnaden totalt lika så.

Fler fördelar
En elbil blir varm direkt och man slipper skrapa frost från vindrutan.

Nackdelar
Räckvidd och nybilskostnad
Det krävs mer resurser att producera en elbil och hur miljövänlig den är beror också på hur elektriciteten har tillverkats.

 

 
Logotyp
X