Blev Biogas-Anna plötsligt Elbils-Anna?
13 april, 2015[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Anna Säfvestad Albinsson har under sina snart fem år på BioFuel Region jobbat hårt för att öka biogasmarknaden i norra Sverige. Hon har också under ett par år ägt en biogasbil, trots att det fortfarande inte går att tanka biogas i Umeå. Nyligen hämtade hon ut familjens nya bil – som är en elbil![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=””][vc_column width=”1/1″][vc_single_image image=”3372″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]- Det är ingen motsättning för mig. Jag kommer fortsätta jobba för att det ska bli mer biogas i norra Sverige och att jag nu kör elbil går helt i linje med mitt tänk om att vi behöver flera olika drivmedel. Det är inte biogasen och elen som ska konkurrera med varandra. Det är elen och biogasen som, tillsammans med andra förnybara drivmedel, ska konkurrera ut oljan, säger Anna som fortfarande också har kvar gasbilen och helst tar cykeln till jobbet.
Bra leasingerbjudande
Nissan har under våren haft ett väldigt bra erbjudande om att leasa en elbil i två år till en kostnad på knappt 3000 kr/månad. Allt utom bilförsäkringen inkluderat. Det var det som gjorde att familjen Säfvestad Albinsson hakade på elbilsvågen.
Så hur var det då att hämta bilen?
– Det roligaste var att se vår 11-årings entusiasm. Han satt i framsätet, jag och min man i baksätet, när vi fick genomgången om hur bilen funkar. Så sonen var den som kunde finesserna bäst, säger Anna som tyckte att bilen kändes väldigt pigg att köra hem. Väl hemma upptäckte hennes son att knapparna för såväl superekonomikörning som nödlägesköring var intryckta.
– Han påpekade lite snyggt att bilen nog kommer kännas ännu piggare då normalkörning är inställt, säger Anna och skrattar och tänker att det nog kommer att ta ett tag innan de lärt sig tekniken.
Annorlunda att köra elbil
Vi tog en provtur under förmiddagen och känslan är att bilen plötsligt rör sig utan att man är förberedd. Alldeles tyst backar Anna ut från parkeringen. Sedan är det som att köra en automatväxlad bil. Och Anna som brukar vara lite nervös för att köra in i rondeller, eftersom hon tror att hon kommer att få motorstopp, kan nu sluta oroa sig för det med den här bilen.
– Nej, den här är mycket piggare i starten än bilar med förbränningsmotor, säger Anna.
I bilen finns en mätare som talar om hur långt den kan gå på den batterikapacitet som den har och den har även en GPS som visar en cirkel på en karta med räckvidden och även var det finns laddstolpar.
– Den här bilen passar våra behov bra. Vi kör lite i stan och på helgerna till vårt lantställe som ligger 10 mil bort. Bilen ska kunna gå 19 mil på en laddning, det får vi se hur det är med den saken, säger Anna som kommer att hinna lära känna bilen innan vintern och kylan slår till.
– I vinter då vi ska till lantstället så kanske vi får köra utan värme i bilen och väldigt långsamt! Men vi tror att det går, säger Anna.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]