Gå till sidans huvudinnehåll

Eldrift

5 december, 2014

Bakgrund

Elfordon har funnits sedan länge men de har ofta haft karaktären av enklare fordon som har specifika tillämpningar, nu kommer det elfordon på bred front som är laddbara med en låg energiförbrukning och ett förnybart bränsle. De bilar som många anser vara ett elfordon är Toyota prius men den är egentligen en bensinbil som har smarta elektriska funktioner som gör att den drar mindre bensin. För att vi ska anse att det är ett elfordon så ska den kunna drivas med el och laddas med el.

Rena elfordon

De rena elfordonen har en elmotor, ett gäng batterier och ett uttag för laddning, det kan laddas hemma eller på offentliga laddstationer. De kan köras från 10 mil till uppemot 40mil och har en helt elektrisk drivlina. De flesta stora bilmärken kan idag sälja ett laddbart elfordon som klarar säkerhetskraven och har en hyfsad aktionsradie. Ett batteripack lagrar allt från 10kwh till 85kwh och kan laddas med en effekt på 2-150kw. En elmotor kan ha en effekt på allt från 30-200kw och ett fordon förbrukar ca 2kwh/mil.

 Laddhybrider

För att inte vara helt beroende av eldrift så kan man sätta in en förbränningsmotor antingen för att ladda batterierna eller för direkt drivning alltså som en vanlig bil. Laddhybriderna gör att man får en bil som kan klara längre sträckor utan att behöva stanna och ladda. Det innebär dock att man får ett tyngre fordon med fler komponenter. Ett annat sätt att lösa detta är att utrusta fordonen med bränsleceller som drivs av vätgas eller metanol, eller ett vanligt elverk, som kan generera el under drift.

Andra fordonstyper

Kollektivtrafiken har sedan länge funnits med eldrift, trådbussar har varit populärt men nu kommer även laddbara bussar. I Umeå kör man med två bussar som laddas vid ändstationerna och nu kommer även de stora tillverkarna med laddbara bussar.

Golfbilar har under lång tid drivits med el men nu kommer även många parkfordon för eldrift. Elcyklar och elmopeder finns i växande skaror och just elcyklar har blivit vanlig inom hemtjänsten allt för att kommunerna vill minska utsläppen och kostnaderna för transporter. På det marina området finns det nu eldrivna segelbåtar, propellerladdare för långfärdsseglare, eldrivna motorbåtar mm. Elskotern från vårt snöskoterprojekt är också en intressant tillämpning.

El som drivmedel

Den el som vi har i vårt elområde är helt förnybar och tittar vi på den totala mixen i det svenska systemet så har vi en Co2 belastning på ca 20g/kwh vilket motsvarar 4g/km. (en miljöklassad dieselbil ger ca 120g/km). Vi producerar mer el i norra Sverige än vi förbrukar och minskar därför transportförlusterna i elnätet genom att förbruka elen där den produceras. En elmotor har en betydligt högre verkningsgrad än en förbränningsmotor och laddningen kan styras mot tidpunkter med låg förbrukning.

Laddning

Inom EU har vi fått en ny standard som kallas mode 3 typ 2, den gäller för publik miljö från 2016. Standarden klarar laddning upp till 50kw och vid högre effekter eller snabbladdning krävs

 
Logotyp
X