Produkter och tjänster från skogen
16 March, 2015[vc_row full_width=””][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Hur kan vi utveckla och synliggöra regionen genom att utveckla nya produkter från skogen? Hur kan vi marknadsföra norra Sveriges bioraffinaderiutveckling? Just nu formulerar vi detta tillsammans med SP Processum, Åkroken Science Park/BioBusinessArena och Piteå Science Park.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=””][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1978″ border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vill du vara med i diskussionerna om hur vi stärker vår regions utveckling av produkter och tjänster från skogen? Här nedan kan du läsa mer lite om tankarna bakom projektet. Kontakta Magnus Matisons för att engagera dig i projektet.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=””][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3171″ border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”large” link=”http://tendensor.com/sv/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vi har under våren har vi genomfört en bred förankringsprocess där intressenter fått tycka till i personliga intervjuer och genom enkätsvar. Detta har gett oss underlag till gemensamma formuleringar för hur vi ska lyfta fram vår region i de här frågorna. Nu har vi också ett namn för detta men det förblir en hemlighet tills det är dags för lanseringen…[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=””][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
Mer om vad vi vill göra
Det finns idag en mängd olika ”varumärken” i norra Sverige som innehåller verksamhet inom bioraffinaderiområdet. Ett stort antal pilotanläggningar, FoU-satsningar, företag och kluster jobbar idag med bioraffinaderifrågorna. Det som saknas är att detta inte är synliggjort och här vill vi beskriva helheten som ger vår region ökad attraktionskraft. Målet är att lyfta fram norra Sverige som en bra plats för utveckling av skogliga bioraffinaderier, nationellt och internationellt. Platsvarumärket ska bygga på: Grönt, Kompetens, Framtid och bestå av de värden som medlemmarna kan bidra med och genom att samlat marknadsföra detta så bidrar vi med nya hållbara värden.
Genom att lansera de fyra nordligaste länen som en plats där det händer mycket kring utveckling av nya produkter och tjänster från skog och restprodukter så ser vi stora möjligheter till långsiktig regional utveckling. Samarbetsvinster kan leda till ett ökat resursutnyttjande och en gemensam inriktning för att öka värdet på alla de projekt och investeringar som genomförs.
Detta är starten på en långsiktig satsning där vi kommer att söka samverkan med andra kluster och partners med liknande förutsättningar och liknande behov av samverkan. Projektet kommer att genom aktiviteter synliggöra och kommunicera helhetsbilden, ägna sig åt lobbyverksamhet både nationellt och i EU samt marknadsföra pilotparkerna i norr.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]