Högt tryck på biogasmötet i Piteå
14 November, 2016Över fyrtio deltagare kom på Biogas Norrs möte i Piteå. Westport var också där och visade upp Volvos nya gashybrid, V90 Bifuel.
Det blev sprängfyllt i lokalen och tidvis också ståplats för någon på gårdagens biogasmöte i Piteå. Mötet lockade fler än 40 härligt biogasengagerade deltagare som fick ta del av ett matnyttigt smörgåsbord om vätgas som effekthöjare i biogasproduktion, upptakt till en EU-ansökan med bl a multi-tankstationer på båda sidor Kvarken och koll på biogassatsningarna i regionen och Sverige. Ett av dragplåstren var förstås den första visningen av Volvo V90 Bifuel norr om Stockholm.
Biogassatsning i Österbotten
Jan-Ove Nyman från Österbottens bondeförbund visade på stor potential för gasbilar i Finland, presenterade sin idé och fick värdefulla tips från alla hur man ska etablera tankningsstationer och distribution i Finland.
Jan-Ove knöt många nya kontakter på mötet och de finska deltagarna fick även kontakt med Nordiska bil som ska diskutera möjligheten att kunna köpa gasbilar i Finland (Vasa).
Vintertestad gasbilspremiär
Trots busväder och snökaos som lamslog Stockholm klarade Westports splitternya, konverterade Volvo V90 Bi-fuel resan till Piteå galant och får väl nu anses ordentligt fälttestad i både i oväder och Norrländskt vinterklimat.
Nathalie Eriksson från Westport berättade om verksamheten vid Torslandaverken med 20 anställda och en kapacitet att konvertera 3000 bilar till gasdrift per år. Därefter fick alla klämma lite på det första exemplaret av Volvo V90 Bi-fuel som har 40 mils räckvidd på gas som börjar säljas nu v48. Gashybriden kommer i Sverige att vara obetydligt dyrare än motsvarande dieselmodell, och blir med miljöpremie och fördelaktigt förmånsvärde ett riktigt aptitligt alternativ för tjänstebil i premiumklassen.
Besöket genomsyras av en positiv känsla och att intresset är stort hos många att utöka biogasens nytta i Sveriges norra del, säger Nathalie Eriksson från Westport.
Vätgas som effekthöjare i biogasproduktion
Anna-Karin Jannash och Karin Willquist på SP berättade om fyra olika sätt att använda vätgas i biogasprocessen för att öka effekten i biogasen genom att på kemisk eller biologisk väg få vätgasen att reagera med koldioxid. Detta går till och med att få till stånd direkt i rötgaskammaren och kan på sikt bli billigare än biogasuppgradering. Mycket spännande att höra – vi väntar nyfiket på att höra mer när rapporterna blir klara.
Framåtblickande EU-projekt och egna biogassatsningar
Dagen avslutades med workshops för att ta fram nya gemensamma EU-ansökningar. Geert Shaap från SWECO presenterade ett projektförslag sammankokat av vårens projektidéer från gruppen som fick ge synpunkter och förbättringsförslag. Redan 14 november skickas en första tvåsidig projektidé som inkluderar multitankstationer längs TEN-T huvudstråket på båda sidor Kvarken till Trafikverket som ett första steg.
Aktörer i Norra Sverige som är intresserade av att vara med i projektet och bygga tankstationer, uppgradering eller likande bör skyndsamt kontakta Anna Säfvestad Albinsson på BioFuel Region.
Planen är att med SWECOs hjälp få in ansökan till EU i början av februari 2017.
FÖRELÄSARPRESENTATIONER
2016-11-10-energigas-biogas-i-sv-o-varlden-fredrik-svensson
2016-11-10-norrbottens-biogasplaner-lars-sandstrom
2016-11-10-osterbotten-och-stormossen-biogasplaner-johan-saarela
2016-11-10-sp-vatgas-som-effekthojare-i-biogasprod-anna-karina-jannasch
2016-11-10-sweco-project-proposal-bothnia-green-fuels-geert-schaap
2016-11-10-westport-v90-bi-fuel
2016-11-10-lansstyrelsen-klimatklivet-jens-sperens