Lärarnätverket
19 November, 2014[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
Lärare är nyckelpersoner för att åstadkomma förändring i skolan. Därför startade BioFuel Region sitt gymnasielärarnätverk redan 2004, syftet var att stötta lärare med kunskap och nätverk. Till en början omfattade nätverket Västerbottens och Västernorrlands län, men sedan 2011 ingår även Jämtlands län och Norrbottens län i gymnasielärarnätverket.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”1962″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Varje år bjuds nätverket in till regionala träffar. Utgångspunkten är att de ska innehålla en mix av kunskap, inspiration, konkreta tips och erfarenhetsutbyte. Vi pratar om hållbar utveckling och har olika teman vid nätverksträffarna.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Att knyta undervisningen till det som sker runt om i samhället är en grundbult i hållbart lärande. Det gör vi på flera sätt med våra träffar. För att knyta undervisningen till den kunskap och de satsningar som finns i regionen använder vi ofta föreläsare och workshophållare från universiteten och företagen i vår närhet.
Vid flera tillfällen har träffarna haft studiebesök som en del i programmet. Vi har åkt till anläggningar som arbetar med hållbara processer, till exempel till bioraffinaderi, elfordonstillverkning och biogastillverkning.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”1963″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”1964″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Våra träffar planeras och genomförs i samarbete med två lärare som finns i nätverket. På så sätt riktar vi insatserna mot det som händer och efterfrågas i skolan. En återkommande programpunkt på våra träffar är ett pass med konkreta saker som kan användas i undervisningen. Det passet ger ofta exempel på nya material, verktyg eller övningar som är anpassade för att direkt kunna användas. På så sätt får deltagarna med sig något konkret som de kan prova när de är tillbaka på sin skola.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Träffarna är ett sätt för deltagarna att få energi, inspiration och kunskap. Men det är inte alltid så lätt att starta upp ett nytt arbete när man är tillbaka på sin egen skola. Som deltagaren i vårt gymnasielärarnätverk har man möjligheten att ta hjälp för att utveckla verksamheten på sin egen skola. Det kan handla om att få information och/eller fortbildning till sina lärarkollegor. Det kan även handla om att köra vårt upplägg med Ecoproject – hållbara gymnasiearbeten. Nätverket blir på så sätt också ingången för oss att kunna erbjuda och genomföra lokala aktiviteter.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”1966″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”1967″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
I vårt gymnasielärarnätverk ingår 160 lärare i de fyra nordligaste länen. De flesta arbetar som lärare i naturkunskap, samhällskunskap eller teknik, men det finns även andra ämneslärare representerade. Det har också startats undernätverk och specifika satsningar på skolor i regionen, i några medverkar vi i och andra av dem drivs av lärarna själva. Detta är ett bra bevis på ett levande nätverk!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_button title=”Läs mer på Kunskapslänkens hemsida!” target=”_self” color=”wpb_button” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”http://xn--kunskapslnken-jfb.nu/”][/vc_column][/vc_row]