Gå till sidans huvudinnehåll

Samarbete nyckeln till fossilfria fjäll

24 May, 2022

Samarbete nyckeln till fossilfria fjäll

När Förnybart i tanken tillsammans med SLAO och projektet Särskilt investeringsstöd till besöksnäringen anordnade webbinariet ”Fossilfria arbetsmaskiner i fjällen”, var deltagarna rörande överens om en sak: Omställningen till fossilfritt är genomförbar, men bara genom samverkan.

“Fossilfria arbetsmaskiner i fjällen” genomfördes i början av maj och drog lyssnare från Mälardalen och norröver inklusive norra Finland. Deltog gjorde bland andra SLAO, Skistar, Södra Årefjällen, Swedavia och Jämtkraft och inte minst olika leverantörer av fossilfria arbetsmaskiner som berättade om sina produkter.

Elsnöskotrar på frammarsch
Utöver leverantörer av el- och vätgasdrivna pistmaskiner och el- och biogasdrivna traktorer för exempelvis snöröjning deltog även Matti Autioniemi från skotertillverkaren Aurora Powertrains. Han berättade att den relativt nya start up:en tillverkat ett 30-tal skotrar som varit i kommersiellt bruk i tre år. Bland annat har Hurtigrutten Svalbard investerat i elskotrar.

– I dagsläget har flera tusen kunder kört skotrarna över 100 000 kilometer. Det gör att vi har fått feedback från användning i en mängd olika miljöer, temperaturer, väder och situationer som vi nu kan använda i vår produktutveckling, berättar Matti Autoniemi.

Skotrarna är lätta att hantera även för nybörjare, berättar han, och utöver att de går tystare är underhållet mindre liksom driftkostnaderna. Dessutom är andra generationens skotrar på ingång. Utöver att Aurora har konkurrenter i exempelvis, Taiga och Polaris, utvecklar de själva en helt ny modell som beräknas komma ut på marknaden i höst. Auroras nya eSled har upp till 100 kilometers räckvidd, lite beroende på vad den ska användas till. Batteriet kommer nämligen att gå att beställa i flera varianter, vilket påverkar priset.

Starka fyrhjulingar
Men det råder flera årstider samtidigt i landet nu och barmark brukar betyda underhållsarbete med fyrhjulingar till fjälls. Johan Didriksson på Polaris berättar att företaget som var lite sena i starten numera växer inom elektrifierade fordon. Företaget ingick till exempel ett avtal med motorcykeltillverkaren Zero Motorcycles i september 2020 om att utveckla sin fordonsflotta med tvåtakts- och fyrtaktsmotorer. Idag har de en bred pågående testverksamhet med fordon från barnfyrhjulingar till snöskotrar.

Johan Didriksson lyfter fram den eldrivna Polaris Ranger XP Kinetic som finns i två versioner, en med 130 och en med 70 kilometers räckvidd. Fyrhjulingen har en släpvikt på drygt 1 100 kg och en laddtid på mellan 3-5 timmar beroende på effekt. De tillbehör som finns för Polaris fyrtaktsranger är dessutom kompatibla med Polaris Ranger XP Kinetic.

– Intresset är otroligt stort. Vi tänker oss att våra kunder är skidanläggningar, kraftbolag, räddningstjänst och hyres- och bostadsrättsföreningar som behöver en stark maskin, säger Johan Didriksson.

Tillsammans går det
Efteråt följde en paneldebatt med deltagare från Skistar, Jämtkraft, SLAO, RISE och Nilsson Energy. Samtliga stod enade i tanken kring att kostnaderna för att driva på omställningen är för stora för enskilda näringsidkare. Lösningen är därför att gå samman i kluster kring laddinfrastruktur, vilket är en knäckfråga nu när den elektrifierade fordonsflottan ökar, samt att större aktörer behöver bana väg för mindre. Tillsammans, blev ledordet.

Projekt Förnybart i tanken stöttar omställningen till en fossilfri fordonsflotta med fokus på tung trafik. Projektet finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, Region Jämtland Härjedalen, Länsstyrelsen i Västernorrland, Region Västernorrland och Biofuel Region.



 
Logotyp
X