Talare på Klimatsmarta transporter i city
14 August, 2015[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image border_color=”grey” img_link_target=”_self” image=”4771″ img_link_large=”” img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Moderator Sofie Vennersten, Lindholmen Science Park/CLOSER
Sofie är programansvarig för CLOSER som är en nationell plattform för ökad transporteffektivitet där en mängd privata och offentliga aktörer i Sverige ingår. Ett av CLOSER´s fokusområden är Urban Mobility och citylogistik. Sofie har lång erfarenhet av att arbeta med hållbara transporter, både i offentlig och privat sektor och har lett flera stora projekt med fokus på godstransporter. Sofie är van föredragshållare och har agerat moderator både på svenska och europeiska transportkonferenser.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Carina Aschan, BioFuel Region
Carina är projektledare för norra Sveriges största satsning på en infrastruktur för fordonsgas, BioGaC. Carina har lång erfarenhet som projektledare inom hållbara transporter. Hon har lett regionala projekt inom stadstransporter och Mobility Management till stora internationella projekt inom gods- och logistik. Hon är mycket intresserad av beteendefrågan inom hållbarhetsområdet och arbetar enligt mottot: ”Innovativ teknik leder oss ingenstans om ingen använder den”.
Kenneth Milander, VD Widrikssons Åkeri
Kenneth är VDn som är fullständigt ointresserad av allt vad politik heter och innerligt trött på alla svamlande politiker. Widrikssons beslutade istället för redan 10 år sedan att miljövänliga transporter och miljövänlig verksamhet ska vara deras unika sellingpoint. Arbetet med att hitta miljövänliga fordon och miljövänligt drivmedel har varit omfattande, tagit tid och varit kantat av problem och motstånd. Till slut tog man det drastiska greppet att för åtskilliga miljoner bygga och drifta sin egen tankstation, en tankstation som säkerställer att man kan drifta sina 60 lätta lastbilar med 100% biogas, d.v.s. helt utan några som helst Co2 utsläpp. Som komplement har de med tiden även byggt en tankstation för RME för sina 60 tunga fordon – en helt unik satsning. Företaget är en aktiv medlem i Biogasakademin och har deltagit i Clean truck-projektet. Kenneth är en efterfrågad föreläsare i åkeribranschen.
Per-Erik Österlund, Stockholm Stad, CleanTruck
Per-Erik är projektledare på Stockholm stad miljöförvaltning med inriktning mot drivmedel, tung trafik och arbetsmaskiner. Han har 24 års erfarenhet från drivmedelsbranschen, är utbildad El-ingenjör och började sin yrkesverksamma bana på ABB. Per-Eric är född och uppvuxen i Sundsvall, där han fortfarande har sina rötter och en sommarstuga på Alnö.
Lars Mårtensson, Volvo Lastvagnar och f.d. ordförande i KNEG-nätverket
Lars är miljö och innovationschef på Volvo Lastvagnar och har gedigen erfarenhet av transportbranschens utmaningar, såväl för att skapa lönsamhet som att nå miljömål. Han är en mycket uppskattad talare, nu senast i Almedalen på samma tema som ovan. KNEG är ett framgångsriktigt nätverk med representanter från några av Sveriges största företag inom fordon, logistik och bränsle samt forskning och myndigheter. Under de sju åren Lars var ordförande för KNEG genomfördes en rad uppmärksammade demonstrationsprojekt bla Klimatsmart citydistribution och En trave till.
Maria Nilsson Öhman, DHL Freight
Maria är miljö- och kvalitetsspecialist inom DHL Freight och har stort fokus på vägtransporternas emissioner och har sedan sin tid som miljö och kvalitetschef på DHL Global Forwarding också erfarenhet av internationella flyg och sjötransporter inom koncernen.
Jens Rasch, Ragnsells
Jens är försäljningschef för segmentet Fastighet & Handel på Ragn-Sells. Jens har god erfarenhet av fastighetsrelaterad service och har sedan drygt 10 år arbetat med bemannade godsmottagningar på köpcentrum och gallerior, främst i Stockholmsområdet. Senaste innovationen är att utvecklingen är koncept för citylogistik.
Märta Brolinson, Stockholm Stad
Märta är verksamhetsansvarig för strategisk planering av leveranstrafik i Stockholms stad. Hon har med tidigare anställningar i internationella och svenska privata företag och myndigheter stor erfarenhet av arbete med hållbara transporter. Hon driver idag bl.a. landets första off peak-projekt och ansvarar för projekteringen av en unik kommersiell samlastningscentral. Hennes fokus är att ge godset större utrymme i trafikhierarkin och att hitta innovativa logistiklösningar – något Märta ofta relaterar till i sina återkommande framträdanden i Sverige och utomlands.
Tomas Röstell, Pling Transport
Thomas är en av grundarna av Pling transport i Göteborg. Han är en av företagets cykelförare samt ekonomichef och styrelseledamot sedan snart tre år tillbaka. Thomas är utbildad miljövetare med inriktning mot planering.
Ulf Svensson, BILSweden
Ulf är maskiningenjör och jobbar på BIL Sweden med tekniska fordonslagkrav och servicemarknadsfrågor. Sitter också med i ARN.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]