Om elfordon
2 december, 2014[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Elfordon har funnits sedan länge, men de har ofta haft karaktären av enklare fordon som har specifika tillämpningar. Nu kommer elfordon på bred front som är laddbara med en låg energiförbrukning och ett förnybart bränsle. De bilar som många anser vara ett elfordon är Toyota Prius, men den är egentligen en bensinbil som har smarta elektriska funktioner som gör att den drar mindre bensin. För att vi ska anse att det är ett elfordon så ska den kunna drivas med el och laddas med el.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”866″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]De rena elfordonen har en elmotor, ett stort paket med batterier, ett uttag för laddning och det kan laddas hemma eller på offentliga laddstationer. De kan köras från 10 mil till uppemot 40 mil och har en helt elektrisk drivlina. Idag kan de flesta stora bilmärken sälja ett laddbart elfordon som klarar säkerhetskraven och har en hyfsad aktionsradie. Ett batteripack lagrar allt från 10 kwh till 85 kwh och kan laddas med en effekt på 2-150 kw. En elmotor kan ha en effekt på allt från 30-200 kw och ett fordon förbrukar ca 2 kwh/mil.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]För att inte vara helt beroende av eldrift så kan man sätta in en förbränningsmotor antingen för att ladda batterierna eller för direkt drivning, som en vanlig bil. Laddhybriderna gör att man får en bil som kan klara längre sträckor utan att man behöva stanna och ladda sin bil. Det innebär dock att man får ett tyngre fordon med fler komponenter. Ett annat sätt att lösa det är att utrusta fordonen med bränsleceller som drivs av vätgas, metanol eller ett vanligt elverk som kan generera el under drift.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1936″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1931″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]I kollektivtrafiken har det sedan länge funnits med fordon med eldrift. Trådbussar har varit populärt, men nu kommer också laddbara bussar. I Umeå körs två bussar som laddas vid ändstationerna och nu kommer de stora tillverkarna med laddbara bussar.
Golfbilar har under lång tid drivits med el och nu kommer även många parkfordon för eldrift. Elcyklar och elmopeder finns i växande skaror och just elcyklar har blivit vanlig inom hemtjänsten eftersom kommunerna vill minska utsläppen och kostnaderna för transporter. På det marina området finns nu eldrivna segelbåtar, propellerladdare för långfärdsseglare, eldrivna motorbåtar mm. Elskotern från vårt snöskoterprojekt är också en intressant tillämpning.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
El som drivmedel
Den el vi har i vår region är helt förnybar och tittar vi på den totala mixen i det svenska systemet så har vi en CO2-belastning på ca 20g/kwh, vilket motsvarar 4g/km (en miljöklassad dieselbil ger ca 120g/km). Vi producerar mer el i norra Sverige än vi förbrukar och minskar därför transportförlusterna i elnätet genom att förbruka elen där den produceras. En elmotor har en betydligt högre verkningsgrad än en förbränningsmotor och laddningen kan styras mot tidpunkter med låg förbrukning.
Laddning
Inom EU har vi fått en ny standard som kallas mode 3 typ 2, den gäller för publik miljö från 2016. Standarden klarar laddning upp till 50 kw och vid högre effekter eller snabbladdning krävs speciella typer av kontakter och likström. Den egna hemanläggningen bör vara av mode 3 typ 2 för att klara höga strömmar under lång tid, kunna kommunicera med fordonet och ha en jordfelsbrytare. För att få fart på elfordonsanvändningen så behövs det mängder av publika laddstationer i vår region.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]