FAQ – SISL
Skaffa laddbar bil
Här har vi samlat lite information till dig som funderar på att köpa en elbil.
Vad är en elbil?
När vi pratar om elbilar menar vi egentligen laddbara bilar som har en eller flera elmotorer och ett eller flera batterier som kan laddas via kabel från elnätet. Elbilar kallas också = BEV = Battery Electric Vehicle. Batteriet utgör det enda drivmedlet och behöver därför vara stort. Hur stort batteriet är varierar mellan olika bilmodeller, men den generella utvecklingen går mot allt större batterier, eftersom räckvidden eller hur långt man kan komma utan att ladda utgör en begränsning. För att köra en mil krävs ca 1,5-2 kWh. Bland de bilmodeller som säljs idag spänner batteristorleken på mellan ca 20 kWh upp till 100 kWh och den angivna räckvidden anges till ca 10-60 mil.
En elmotor är mer effektiv än en förbränningsmotor vilket innebär att bilens totala energiåtgång minskar. Andra fördelar som finns med en elbil är att de är tystare än bilar med förbränningsmotor och inte släpper ut avgaser.
Vad är en laddhybrid?
Laddhybrider = PHEV= Plug-In Hybrid Electric Vehicle har både en förbränningsmotor, elmotor och batteri. Batteriet är dock mindre och räcker till ca 3-5 mil. Vanligen är batteristorleken mellan ca 19-15 kWh. När energin i batteriet är slut tar förbränningsmotorn vid och bilen kommer i dagens laddhybrider att drivas av bensin eller i några fall diesel. På så sätt blir inte batteriets räckvidd någon begränsning. Nackdelen med laddhybriderna är att service- och underhållskostnaden kan bli högre då bilen är utrustade med dubbla system.
Elbil på 5 minuter
Vad kostar det att ladda elbilen?
Det beror på var du laddar. De flesta elbilsförare gör ca 80-90% av sin laddning hemma och använder ca 1,5 – 2 kWh per mils körning, då är det elpriset som avgör kostnaden (eller vad din ev. Bostadsrättsförening tar betalt för tjänsten).
På längre resor kan man behöva förlänga räckvidden. Vissa aktörer erbjuder laddning som en service till sina kunder och tar inte betalt. Andra aktörer bygger laddstationer i ekonomiskt syfte och säljer laddning för ca 2-8 kr/kWh, det vill säga ca 3-16 kr/ per mils körning. Kostnaden för att ladda på publika stationer är högre än när du laddar hemma. Det är som med kaffe, det är billigare att dricka en kopp hemma, men ibland vill man köpa en kopp, då är priset högre men det är det oftast värt!
Drivmedelskalkyl
Om du är intresserad av att närmare beräkna utsläpp, energianvändning och kostnad för din körning med olika drivmedel så kan du göra det på Miljöfordon/ekonomi/drivmedelskalkyl
Fördelar och nackdelar med elbil
FÖRDELAR
- Lågt ljud
- Inga lokala utsläpp
- El finns överallt
- Kräver mindre underhåll
- Billig att köra
- Effektiva – motorn har en hög verkningsgrad
- Lång hållbarhet
- Bättre köregenskaper
- Säkrare
- Kräver inga bränsletransporter
NACKDELAR
- Räckvidd
- Begränsad möjlighet till snabbladdning
- Priset
Läs mer på emobility.se
Ladda elbil
Att byta från bil med förbränningsmotor till elbil gör att du får lära dig ett nytt tänk. Du stannar inte för att ladda, du laddar när du stannar. I början behöver du lära dig hur allt funkar, men ganska snart märker de flesta att det är väldigt smidigt eftersom räckvidden oftast täcker dagsbehovet. De flesta elbilsförare gör omkring 90% av sin laddning hemma och behöver sällan ladda på andra platser. Smidigt!
Kilowatt och kilowattimmar
Kilowattimmar och kilowatt är viktiga begrepp att ha kläm på när du ska lära dig mer om elbilsladdning.
Kilowatt (kW) står för effekt. När elbilen laddas sker det med en viss effekt. Ju högre effekt, desto snabbare sker laddningen. Laddar du med 3,7 kilowatts effekt i en timme så blir batteriet laddat med 3,7 kilowattimmar.
Kilowattimmar (kWh) står för energimängd. Bilens batteri har kapacitet att rymma ett visst antal kWh. De flesta elbilar använder 1,5 – 2 kWh per mil.
Lite exempel:
Din bil har ett batteri med energimängden 64 kWh. Bilen har en energianvändning på 2 kWh per mil. Räckvidden blir då ungefär 32 mil (64/2).
Du laddar 10 timmar med 3,7 kW effekt. Bilen laddas då med 37 kWh (3,7*10).
37 kWh räcker för ca 18,5 mils körning om bilen har en energiförbrukning på 2 kWh per mil (37/2).
Hur lång tid tar det att ladda?
Det beror på. Hur tomt är batteriet? Hur mycket behöver du ladda för att ta dig fram? Det är lättare att prata om hur många mils räckvidd du kan ladda per timme. Är det mycket kallt kan det gå långsammare att ladda. Ju högre effekt laddaren kan ge (kW) desto snabbare kan du ladda bilen.
Normalladdning (hemmaladdning)
Där bilen har sitt ”hem” laddar de flesta med 2,3-3,7 kW effekt. Det ger cirka 2,3-3,7 kWh laddning per timme vilket motsvarar cirka 1-2,5 mils körning (de flesta elbilar använder 1,5-2 kWh el per mil). Om bilen står 12 timmar från kväll till morgon kan det ge 27-44 kWh vilket motsvarar ca 12-18 mils räckvidd.
Semisnabbladdning
Vid en del besöksmål såsom restauranger och butiker finns laddare som har lite högre effekt än normalladdning men lägre än snabbladdare. Detta kallas ibland för ”semisnabbladdning”, laddeffekten är ofta mellan 7-22 kW med AC (växelström). När bilen laddas med AC avgör storleken på bilens inbyggda ombordladdarens hur hög effekt som kan tas emot. Många bilar kan ta emot 7-10 kW AC, vissa upp till 22 kW.
Snabbladdning – 50 kW och uppåt
Större aktörer som energibolag installerar snabbladdning. Där kan du ladda för ca 15-25 mils räckvidd på en halvtimme om laddaren har en effekt på 50 kW. Vissa snabbladdare ger ännu snabbare laddning, men hur mycket kan bilen ta emot? När batteriet är laddat till 80% går laddeffekten ned automatiskt för att bevara batteriets prestanda.
Ladda hemma
Normalladdning – Effekt 2,3 kW (10 A) och uppåt
Med en laddbar bil så laddar du när bilen står still. De flesta elbilsförare för 80-90% av laddningen vid hemmet eller på jobbet. Därför är det viktigt att du kan ladda elsäkert där. Elsäkerhetsverket avråder från laddning i vanligt uttag med stickpropp (sk. schuko) och rekommenderar istället en laddbox, som är elsäkert och bekvämt. Hemma står bilen oftast parkerad 12 timmar eller längre över natten, vilket gör att de flesta kan ladda på låg effekt för att täcka upp sitt dagliga behov. Många laddar med 10 A på en fas (2,3 kW), den laddningen ger cirka 1 mils körning per timme. Vissa har enfas 16 A (3,7 kW) den laddningen ger omkring två mils körning per timme.
Behöver du en laddbox?
Läs om hur du kan fixa laddplats här, och se vår lista över installatörer
Ladda på väg
Ibland behöver du ladda på publika laddstationer. Vissa är gratis men på de flesta köper du laddningen av en laddoperatör. Det finns flera laddoperatörer på marknaden, det kan vara bra att ordna laddkort eller app från de vanligaste. tex;
Planera din rutt
Undrar du hur långt du kommer med en elbil, och hur mycket du behöver ladda?
Abetterrouteplanner är ett gratisverktyg där du kan ställa in en mängd parametrar såsom bilmodell, utetemperatur och extra last.
Verktyget ger dig förslag på rutt och uppskattar om du behöver ladda, och i så fall hur länge.
Laddkontakter
Laddkontakter
Det finns flera olika standarder för laddning, lite förenklat kan vi säga att det finns europeisk (typ 2 och CCS) och asiatisk standard (typ 1 och CHAdeMO). Det är bra att känna till, men många publika laddare erbjuder båda alternativen och det finns adaptrar. Numera så levereras de flesta asiatiska bilar med europeisk standard för laddning. Tesla har en egen standard på sina laddstationer, teslabilar kan dock ladda på typ 2 och CCS.
Bild: Powercircle
Laddetikett
- En laddplats är ingen parkering, stå bara där när du behöver ladda.
- Fäst gärna en lapp med ditt i telefonnummer under laddlocket eller i fönstret. Då kan andra som behöver laddplatsen nå dig snabbt och smidigt. Hjälp varandra!
Fixa laddplats
Omkring 80-90% av laddningen sker i hemmet eller på jobbet, så det är viktigt att det fungerar bra där. El finns nästan överallt och att ladda en elbil är enkelt, men av säkerhetsskäl avråder Elsäkerhetsverket från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Det kan uppstå varmgång vilket i sin tur kan leda till brand. På platser där laddning sker ofta bör därför en laddbox/laddstolpe användas, den garanterar säker laddning. På platser där en laddar mer sällan går det bra att ladda i ett vanligt jordat utomhusuttag. Förlängningssladd ska inte användas då det finns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt.
Företag och organisationer
Investeringsstöd täcker 50 % av investeringen
Vill ni ordna laddning för tjänstefordon och för besökare? För båda alternativen finns investeringsstöd som täcker upp till 50% av kostnaden. Läs mer nedan.
Laddning till tjänstefordon och anställda
Genom att investera i laddare skapar ni goda förutsättningar för att driva er fordonsflotta med förnybar energi! Att köra på el är oftast väldigt smidigt, för de flesta räcker det att ladda nattetid. Att ordna laddning är också ett sätt att visa att ert företag är i framkant vilket gör er till en mer attraktiv arbetsgivare. Läs mer på Naturvårdsverkets webbsida, och använd vårt förberedelsedokument inför ansökan (nedan).
Hur mycket laddeffekt behövs?
Laddning för kunder och besökare
Möjlighet till rådgivning
Vill ni diskutera ert behov och bolla olika lösningar? Kontakta gärna oss för råd och stöd. Det är kostnadsfritt.
Flerbostadshus
Öka attraktiviteten och gynna energiomställningen
Genom att installera laddplatser i bostadsrättsföreningen möjliggör ni elsäker laddning och gynnar omställningen till mer klimatsmarta resor. Dessutom är det positivt för värdet på lägenheterna, bra va?
Laddning med låg effekt
Hemma står bilen oftast parkerad 12 timmar eller längre över natten, vilket gör att de flesta kan ladda på låg effekt för att täcka upp sitt dagliga behov. Många laddar med 10 A på en fas (2,3 kW), den laddningen ger cirka 1 mils körning per timme. Vissa laddar med enfas 16 A (3,7 kW) den laddningen ger omkring två mils körning per timme. Läs mer om olika typer av laddning här.
”Halva priset” på laddboxar med investeringsstöd
Ett investeringsstöd täcker 50 % av investeringen. Läs mer på Naturvårdsverkets webbsida.
Viktigt att fundera kring
De viktigaste punkterna ni behöver titta närmre på är; – Hur många laddare ska ni installera initialt? – Behöver ni behålla motorvärmare parallellt? – Hur ska ni hantera kostnader för laddning och drift? – Var kan laddarna placeras? – Investeringsstöd – Behöver hyresavtal för parkeringar med laddare justeras? Se vår checklista nedan samt dokumentet ”Tips och råd om laddinfrastruktur” som LaddInfraÖst har tagit fram.
Mer information och rådgivning
Kontakta gärna oss för råd och stöd. Det är kostnadsfritt. Kolla gärna också in Fixaladdplats. Där har energi- och klimatrådgivningen i Stockholm sammanställt ett mycket bra material.
Samfällighet
Omfattar anläggningsbeslutet laddstolpar?
För samfälligheter kan förutsättningarna se väldigt olika ut. Gemensamt för alla är dock att man behöver titta på sitt anläggningsbeslut och göra en bedömning om elbilsladdning kan omfattas av beslutet eller inte. Ibland behöver man ta hjälp av jurist för att bedöma detta. Om anläggningbeslutet inte omfattar förvaltning av laddstolpar kan föreningen efter beslut på föreningsstämma ansöka om omprövning hos Lantmäteriet Läs mer hos Lantmäteriet.
”Halva priset” på laddboxar med investeringsstöd
Ett investeringsstöd täcker 50 % av investeringen. Läs mer på Naturvårdsverkets webbsida.
Publik laddning
Laddning till kunder och besökare
Visa att er organisation arbetar med hållbarhet genom att erbjuda elbilsladdning till kunder och besökare. Det går att söka investeringsstödet Klimatklivet som täcker 50 % av investeringen. Vi stöttar er inför er ansökan, kontakta gärna oss för råd och stöd!
Ta betalt för publik laddning
Vissa väljer att erbjuda kostnadsfri laddning för att locka kunder och besökare, men många vill ha direkta intäkter från laddningen och tar därför betalt med hjälp av en laddoperatör. Möjliga modeller för att ta betalt listas nedan. Läs gärna mer i dokumentet ”Betalningsmodeller för elbilsladdning” som Laddinfra Öst tagit fram.
– Betalning per tidsenhet
– Betalning per energienhet
– Fast pris per laddning
– Abbonemang
Privatpersoner
”Halva priset” på laddboxar med grönt avdrag
Hemma sker oftast merparten av din laddning, så det är viktigt att du kan ladda säkert och smidigt där. Att investera i en laddbox ger trygghet och kan möjliggöra att styra laddningen smart. Investeringen är dessutom positiv för värdet på ditt hus och du har möjlighet att göra en skattereduktion motsvarande 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddning med låg effekt
Hemma står bilen oftast parkerad 12 timmar eller längre över natten, vilket gör att de flesta kan ladda på låg effekt för att täcka upp sitt dagliga behov. Många laddar med 10 A på en fas (2,3 kW), den laddningen ger cirka 1 mils körning per timme. Vissa laddar med enfas 16 A (3,7 kW) den laddningen ger omkring två mils körning per timme. Läs gärna mer under fliken ”1-fas och 3-fasladdning”.
Hitta en installatör
Spana in installatörslistan, den finns i en annan flik på denna sida
Uppkopplat och smart
Många laddboxar kan även balansera laddningen mot fastighetens övriga belastning på ett smart sätt för att undvika att säkringar går. Det går också att styra laddningen till vissa tider då elpriset är lågt eller när energianvändningen är lägre.
1-fas och 3-fasladdning
En del apparater i våra hushåll såsom spis och ugn behöver 3-fasuttag för sin strömförsörjning. Det innebär att apparaterna får tillgång till mer eleffekt än om de kopplats in på 1-fas (som finns i vanliga vägguttag). Vissa elbilar kan laddas med 3-fas vilket innebär att bilen laddar lite från de alla tre faserna samtidigt. Effektuttaget blir därmed större vilket gör att laddningen går snabbare.
Fundera över hur snabbt behöver ladda din bil. De flesta kör inte så långt varje dag och klarar sig bra med den mängd laddning som 1-fasladdning ger. 3-fasladdare är generellt ett lite dyrare alternativ än 1-fasladdare.
När laddningen fördelas på olika faser blir effektuttaget mera jämnt fördelat, och du har större möjligheter att använda andra apparater som också behöver ström från 3-fasuttag samtidigt som du laddar, eftersom att du inte har maxat uttaget på någon enskild fas. Om du har en verksamhet som ska bygga många laddare på samma plats kan 3-fasladdning ge en flexiblare anläggning. När alla laddare är anslutna till samtliga tre faser kan den tillgängliga effekten fördelas mellan dessa på ett flexibelt sätt. Om man installerar 1-fasladdare måste varje laddare vara ansluten till en specifik fas, vilket gör att anläggningen inte kan ha en lika flexibel lastbalansering.
Det finns flera sätt att styra laddningen på än att fördela den på olika faser. Laddboxen/boxarna kan kombineras med utrustning som känner av hur den övriga elanvändningen i fastigheten är för tillfället och anpassar laddningen för att matcha den tillgängliga effekten. På så sätt undviker man att huvudsäkringen går, detta kallas för dynamisk lastbalansering och är förenligt med både 1-fasladdning och 3-fasladdning.
Därtill finns även laddare som tar två faser och fogar dem samman till 1-fas, vilket alltså ger mer effekt på denna fas och därmed snabbare laddning, det kan också ge fördelar för lastbalansering i fastigheten.
Det viktigaste är att du funderar över vilka behov du har och diskuterar dessa med en installatör för att gemensamt hitta den lösning som passar dig/din verksamhet bäst.
- Hur snabbt behöver du kunna ladda?
- Hur mycket utrymme har du i ditt befintliga elabbonemang?
- Behöver du använda andra strömkrävande apparater samtidigt som du laddar?
Installatörer
Jämtlands län
AHLSELL
(Tar bara på sig lite större installationer)
Roger Nilsson, 073–0530100
roger.nilsson[at]ahlsell.se
ahlsell.se
BEE/JÄMTKRAFT
063-14 90 00, info[at]jamtkraft.se
jamtkraft.se
FYRFASEN ENERGI
0771-44 44 41, fyrfasen[at]fyrfasen.se
fyrfasen.se
FZ ELEKTRO
0706-636396, info[at]fz-elektro.se
fz-elektro.se
HYBRIDA E-MOBILITY AB
020-10 33 66
www.hybrida.se/laddstationer
HÖGBOMS EL
063-108095, info[at]hogbomsel.se
JEMTEL
063-512220, info[at]jemtel.se
jemtel.se
JN SOLAR
Sven Olofsson, 070-662 98 02
sven[at]jnsolar.se
jnsolar.se
JOHNSSONS EL
Åre: Simon Jörgensen
070-627 67 10, info[at]johnsons-el.se
Östersund: Anders Carlsson
070-682 83 50, osd[at]johnsons-el.se
johnsons-el.se
NORDINS EL AB
063-10 30 10, info[at]nordinselab.se
nordinselab.se
SELGA
063-577550, info.ostersund[at]selga.se
selga.se
SUNAVIA
info[at]sunavia.se, 063 – 12 21 81
sunavia.se
SOLENERGI NORR
063 – 636 34 53, info[at]solenerginorr.se
solenerginorr.se
Känner du till något företag som bör vara med på listan?
Skicka ett mail till fredrik.alm[at]regionjh.se
Västernorrlands län
AHLSELL
(Tar bara på sig lite större installationer)
Roger Nilsson, 073–0530100
roger.nilsson[at]ahlsell.se
ahlsell.se
BEE/Sundsvalls Energi
info[a]sundsvallenergi.se, 060-19 22 00
https://sundsvallenergi.se/laddtjanster/
Easycharging
Mats Rindemark, 0720-507309
mats.rindemark[a]easycharging.com
EL-FIX AB
info[a]el-fix-se, 060-17 58 08
www.el-fix.se
Elicentra
info[at]elicentra.se, 060-15 15 96
elicentra.se/
Elkompaniet
Peter Lundman, info[at]elkompaniet.nu
060-12 15 52
El och Tele Alnö
Nils-Erik Östlund , 070-6500045
nilsos22[a]hotmail.com
Energi och drifteknik i Sundsvall
Info[a]ed-teknik.se, 060-17 16 00
HYBRIDA E-MOBILITY AB
020-10 33 66
www.hybrida.se
JN Solar
Olle Bertilsson, 070-366 52 88,
olle[at]jnsolar.se jnsolar.se/
Lundins Elektriska
060-15 87 60 lundinsel.se/
Midroc
Victor Nordlöf, 070-3556367,
victor.nordlof[at]midroc.se, .midroc.se/
Solenergispecialisten
Kasper Hellström, 070-3532051
Kasper[at]solenergispecialisten.se
solenergispecialisten.se/
Telemontage AB på Alnö
Peter Flodin , 070-6573086
peter.flodin[at]telemontage.com
Känner du till något företag som bör vara med på listan?
Skicka ett mail till johan.lagrelius[a]biofuelregion.se
Inkluderande laddstation
Vi vill att det ska byggas fler laddstationer och att de som byggs ska vara inkluderande. Utformningen och designen på laddaren kan påverka vem som kan nyttja den. Det finns inga krav på att parkeringsplatser för elfordon ska göras tillgängliga för personer med fysisk funktionsnedsättning, men tänk på att man enligt lag inte får diskriminera någon på grund av funktionsnedsättning.
Här är några tillgänglighetstips från oss. Ibland kan det vara svårt att uppfylla allt, t.ex bredd på parkeringsruta. Men gör så gott ni kan, kanske finns bättre och sämre alternativ?
Tillgänglighetstips
- Minst 90 cm fri bredd mellan fordon och rullstol
- Knappar, kontakt och display max 120 cm högt
- 80-100 cm höjd är att föredra, max 110 cm
- Låg lutning på marken
- Inga höjdskillnader eller kantstenar mellan fordon och laddstation
- Ha tydlig kontrast mellan text och bakgrund. Undvik röd/grön kombination
- Hur kommuniceras ex. ”Laddning pågår” och annat? Det är vanligt med blinkningar i olika färger. Tänk på att det då kan vara svårt att skilja på olika meddelanden för färgblinda.
En samlad information och illustrerade exempel finns att dokumentet Den tillgängliga laddplatsen.
El som drivmedel
Det finns all anledning att vara försiktiga när vi byter ut det fossila bränslet mot något annat och många frågor att ta ställning till. Här kommer ledtrådar till svar men inom det här området går utvecklingen för fort för vår hemsida. Därför länkar vi också till de som har dagsaktuell koll.
Fungerar bilen i kallt klimat och på landsbygden?
Visst fungerar elbilar även på vintern även om snö och framför allt kyla är en utmaning. Räckvidden blir kortare, framför allt för att det krävs mer el för att värma upp bilen. Att köra på vintern kräver bättre planering och man bör öka sina säkerhetsmarginaler. 10 tips när du ska köra elbil på vintern.
Men hur funkar det då att ha elbil om man bor eller arbetar i glesbygd, långt från en stad med många laddplatser? Bättre än många tror – och med lägre kostnad för drivmedel så blir det snabbt en bra körekonomi om pendlar längre sträckor. Informationsfilm 3 min
Hur påverkas räckvidden av den norrländska vinterkylan? Hur funkar värmen? Frågorna är många bland de konsumenter som funderar på att sadla om från förbränningsmotor till ren elmotor.
I tester som gjorts med elbilar som kallstartats i -35 °C respektive -20 °C och där man sedan hållit 90 km/h tills batteriet är tomt har visat att räckvidden minskar med 1/3 av sträckan till i extremfallet 1/2 sträckan. I testerna har bilarna inte förvärmts, vilket man normalt gör och då blir räckvidden längre. Elbilarna startar dessutom alltid bra i kyla!
Läs mer om testningen av elbilar i Norrbotten inom projektet CELLER-I