Gå till sidans huvudinnehåll

Ladda elbil

Ladda när du stannar

Att byta från bil med förbränningsmotor till elbil gör att du får lära dig ett nytt tänk. Du stannar inte för att ladda, du laddar när du stannar. I början behöver du lära dig hur allt funkar, men ganska snart märker de flesta att det är väldigt smidigt eftersom räckvidden oftast täcker dagsbehovet. De flesta elbilsförare gör omkring 90% av sin laddning hemma och behöver sällan ladda på andra platser. Smidigt!

Så laddar du elbilen

Kilowattimmar och kilowatt är viktiga begrepp att ha kläm på när du ska lära dig mer om elbilsladdning.

Kilowatt (kW) står för effekt. När elbilen laddas sker det med en viss effekt. Ju högre effekt, desto snabbare sker laddningen. Laddar du med 3,7 kilowatts effekt i en timme så blir batteriet laddat med 3,7 kilowattimmar.

Kilowattimmar (kWh) står för energimängd. Bilens batteri har kapacitet att rymma ett visst antal kWh. De flesta elbilar använder 1,5 - 2 kWh per mil.

Lite exempel:
Din bil har ett batteri med energimängden 64 kWh. Bilen har en energianvändning på 2 kWh per mil. Räckvidden blir då ungefär 32 mil (64/2).

Du laddar 10 timmar med 3,7 kW effekt. Bilen laddas då med 37 kWh (3,7*10).
37 kWh räcker för ca 18,5 mils körning om bilen har en energiförbrukning på 2 kWh per mil (37/2).
Det beror på. Hur tomt är batteriet? Hur mycket behöver du ladda för att ta dig fram? Det är lättare att prata om hur många mils räckvidd du kan ladda per timme. Är det mycket kallt kan det gå långsammare att ladda. Ju högre effekt laddaren kan ge (kW) desto snabbare kan du ladda bilen.

Normalladdning (hemmaladdning)

Där bilen har sitt "hem" laddar de flesta med 2,3-3,7 kW effekt. Det ger cirka 2,3-3,7 kWh laddning per timme vilket motsvarar cirka 1-2,5 mils körning (de flesta elbilar använder 1,5-2 kWh el per mil). Om bilen står 12 timmar från kväll till morgon kan det ge 27-44 kWh vilket motsvarar ca 12-18 mils räckvidd.

Semisnabbladdning 

Vid en del besöksmål såsom restauranger och butiker finns laddare som har lite högre effekt än normalladdning men lägre än snabbladdare. Detta kallas ibland för "semisnabbladdning", laddeffekten är ofta mellan 7-22 kW med AC (växelström). När bilen laddas med AC avgör storleken på bilens inbyggda ombordladdarens hur hög effekt som kan tas emot. Många bilar kan ta emot 7-10 kW AC, vissa upp till 22 kW.

Snabbladdning - 50 kW och uppåt

Större aktörer som energibolag installerar snabbladdning. Där kan du ladda för ca 15-25 mils räckvidd på en halvtimme om laddaren har en effekt på 50 kW. Vissa snabbladdare ger ännu snabbare laddning, men hur mycket kan bilen ta emot? När batteriet är laddat till 80% går laddeffekten ned automatiskt för att bevara batteriets prestanda.  

Normalladdning – Effekt 2,3 kW (10 A) och uppåt

Med en laddbar bil så laddar du när bilen står still. De flesta elbilsförare för 80-90% av laddningen vid hemmet eller på jobbet. Därför är det viktigt att du kan ladda elsäkert där. Elsäkerhetsverket avråder från laddning i vanligt uttag med stickpropp (sk. schuko) och rekommenderar istället en laddbox, som är elsäkert och bekvämt. Hemma står bilen oftast parkerad 12 timmar eller längre över natten, vilket gör att de flesta kan ladda på låg effekt för att täcka upp sitt dagliga behov. Många laddar med 10 A på en fas (2,3 kW), den laddningen ger cirka 1 mils körning per timme. Vissa har enfas 16 A (3,7 kW) den laddningen ger omkring två mils körning per timme.

Behöver du en laddbox?

Läs om hur du kan fixa laddplats här, och se vår lista över installatörer
Ibland behöver du ladda på publika laddstationer. Vissa är gratis men på de flesta köper du laddningen av en laddoperatör. Det finns flera laddoperatörer på marknaden, det kan vara bra att ordna laddkort eller app från de vanligaste. tex;
Undrar du hur långt du kommer med en elbil, och hur mycket du behöver ladda? 

Abetterrouteplanner är ett gratisverktyg där du kan ställa in en mängd parametrar såsom bilmodell, utetemperatur och extra last.

Verktyget ger dig förslag på rutt och uppskattar om du behöver ladda, och i så fall hur länge.

Laddkontakter

Det finns flera olika standarder för laddning, lite förenklat kan vi säga att det finns europeisk (typ 2 och CCS) och asiatisk standard (typ 1 och CHAdeMO). Det är bra att känna till, men många publika laddare erbjuder båda alternativen och det finns adaptrar. Numera så levereras de flesta asiatiska bilar med europeisk standard för laddning. Tesla har en egen standard på sina laddstationer, teslabilar kan dock ladda på typ 2 och CCS. Bild: Powercircle
  • En laddplats är ingen parkering, stå bara där när du behöver ladda.
  • Fäst gärna en lapp med ditt i telefonnummer under laddlocket eller i fönstret. Då kan andra som behöver laddplatsen nå dig snabbt och smidigt. Hjälp varandra!
Fråga efter laddmöjlighet på platser som du besöker, visa att behovet finns! Beställ våra kort "Jag vill ladda här" och dela ut dem på platser du besöker. Syftet med korten är att visa behovet och lotsa vidare till mer rådgivning och information.

 

 
Logotyp
X