Gå till sidans huvudinnehåll

Skaffa laddbar bil

Här kommer information till dig som funderar på att köpa en elbil.



När vi pratar om elbilar menar vi egentligen laddbara bilar som har en eller flera elmotorer och ett eller flera batterier som kan laddas via kabel från elnätet. Elbilar kallas också = BEV = Battery Electric Vehicle. Batteriet utgör det enda drivmedlet och behöver därför vara stort. Hur stort batteriet är varierar mellan olika bilmodeller, men den generella utvecklingen går mot allt större batterier, eftersom räckvidden eller hur långt man kan komma utan att ladda utgör en begränsning. För att köra en mil krävs ca 1,5-2 kWh. Bland de bilmodeller som säljs idag spänner batteristorleken på mellan ca 20 kWh upp till 100 kWh och den angivna räckvidden anges till ca 10-60 mil.

En elmotor är mer effektiv än en förbränningsmotor vilket innebär att bilens totala energiåtgång minskar. Andra fördelar som finns med en elbil är att de är tystare än bilar med förbränningsmotor och inte släpper ut avgaser.

Vad är en laddhybrid?



Laddhybrider = PHEV= Plug-In Hybrid Electric Vehicle har både en förbränningsmotor, elmotor och batteri. Batteriet är dock mindre och räcker till ca 3-5 mil. Vanligen är batteristorleken mellan ca 19-15 kWh. När energin i batteriet är slut tar förbränningsmotorn vid och bilen kommer i dagens laddhybrider att drivas av bensin eller i några fall diesel. På så sätt blir inte batteriets räckvidd någon begränsning. Nackdelen med laddhybriderna är att service- och underhållskostnaden kan bli högre då bilen är utrustade med dubbla system.

Elbil på 5 minuter

Kolla gärna in Powercircles guide "Elbil på 5 minuter"

Modeller på marknaden 2021

Biodriv Öst och Gröna bilister har gjort läsvärda sammanställningar över bilmodeller som drivs med olika drivmedel. En hel del av dem är laddbara fordon.

Jämför modeller

På konsumentverkets webbsida Bilsvar.se kan du jämföra olika bilmodeller avseende ekonomi, miljö, säkerhet och teknik. Du kan även söka fram din nuvarande bil med registreringsnumret, och ta med det i jämförelsen.

Mest sålda modeller

Det beror på var du laddar. De flesta elbilsförare gör ca 80-90% av sin laddning hemma och använder ca 1,5 - 2 kWh per mils körning, då är det elpriset som avgör kostnaden (eller vad din ev. Bostadsrättsförening tar betalt för tjänsten).

På längre resor kan man behöva förlänga räckvidden. Vissa aktörer erbjuder laddning som en service till sina kunder och tar inte betalt. Andra aktörer bygger laddstationer i ekonomiskt syfte och säljer laddning för ca 2-8 kr/kWh, det vill säga ca 3-16 kr/ per mils körning. Kostnaden för att ladda på publika stationer är högre än när du laddar hemma. Det är som med kaffe, det är billigare att dricka en kopp hemma, men ibland vill man köpa en kopp, då är priset högre men det är det oftast värt!

Drivmedelskalkyl

Om du är intresserad av att närmare beräkna utsläpp, energianvändning och kostnad för din körning med olika drivmedel så kan du göra det på Miljöfordon/ekonomi/drivmedelskalkyl
Bonus-Malus för fordonsskatt Gäller privatpersoner och nya fordon som säljs från 1 juli 2018 och för personbilar, lätta lastbilar och bussar upp till 3,5 ton. - Batterielbilar och vätgasbilar får 60 000 kr i bonus vid inköp. Bonusen minskar sedan per gram koldioxid upp till 70 g/km ​. Gasbilar får 10 000 kr i bonus​. - Bilar som släpper ut mer än 95 g/km får höjd fordonsskatt i tre år, ju mer utsläpp desto högre skatt. - I utsläppsintervallet 70–95 gram per kilometer ges ingen bonus, men någon extraskatt tas inte heller ut. Etanolbilar får exempelvis varken bonus eller malus​. - Miljöanpassade fordon som är tagna i trafik första gången före 2020 med utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km och fordon tagna i trafik första gången under 2020 eller senare med utsläpp av koldioxid på upp till 70 g/km premieras med en bonus på maximalt 60 000 kronor. UPPDATERADE NIVÅER 1 APRIL 2021 Det nya nivåerna innebär följande: BONUS
    • Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer.
    • Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
    • Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
  MALUS - Utsläppsgränsen från när förhöjd fordonsskatt tas ut sänks till 90 gram koldioxid per kilometer. - Den förhöjda fordonsskatten höjs genom att koldioxidbeloppet ökar till 107 kronor per gram om fordonet släpper ut mellan 90 och 130 gram koldioxid per kilometer och till 132 kronor per gram om fordonet släpper ut över 130 gram koldioxid per kilometer. Företagsbonus Företagets bonus (med företag menas även enskild firma) är som mest 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil (om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen). Med jämförbar bil menas motsvarande bil med konventionell drift av samma fabrikat, modell och nivå på utrustning som bonusbilen. Sänkt förmånsvärde för tjänstebilar Om du har en en miljöbil som förmånsbeskattad tjänstebil får du sänkt förmånsvärde. Detta innebär att du betalar lägre skatt för förmånen. Diesel- och bensinbilar kan inte få nedsatt förmånsvärde. Från 1 januari 2021 gäller samma regler för alla miljöbilar om nedsättning till närmast jämförbara bil. - Möjligheten till ytterligare nedsättning av förmånsvärdet för elbilar, laddhybridbilar som laddas från elnätet och gasbilar (inte gasol) upphörde 31 december 2020. Nedsättningen har då skett i två steg, först en nedsättning till jämförbar bil utan miljöteknik och sedan en ytterligare nedsättning av förmånsvärdet med 40 procent men som mest 10 000 kronor. Läs mer och räkna ut bilförmånsvärdet på Skatteverkets hemsida 
FÖRDELAR

+ lågt ljud

+ inga lokala utsläpp

+ el finns överallt

+ kräver mindre underhåll

+ billiga att köra

+ effektiva - hög verkningsgrad

+ lång hållbarhet

+ bättre köregenskaper

+ säkrare

+ kräver inga bränsletransporter

NACKDELAR

- räckvidd

- begränsad möjlighet till snabbladdning

- priset

Läs mer på emobility.se
Välkommen att gå med i vår facebookgrupp ”Energikontorets virtuella bilhandlingsgrupp”. Där kan du diskutera ditt nästa bilköp med andra och ta del av nyheter och andras erfarenheter. Du är också välkommen att kontakta någon av oss i projektgruppen direkt för att bolla dina frågor.
 
Logotyp
X